Followers

Meh Klik Sini Ramai-Ramai ^____^

KLIK SINI TIAP KALI SINGGAH YE!!

Sunday, September 23, 2012

Demam. Ape ubatnye ??

Salam.



Demam. Ari jumaat aritu balek keje saje tunjuk gentle redah ujan. Padahal member se-praktikal kat opis da pesan jangan balek dulu. Tunggu je kat opis kejap. Tapi zira degil. Nak jugak redah ujan. Padahnya. Ujung minggu nie badan rasa tak sihat sangat. Demam. Selsema. Batuk. Pening kepala. Cukup pakej. Hamek kau ! 

Nak buat ape pun rase tak bermaya sangat. Penat zira mengugel carik segala jenis petua untuk kurangkan sakit nie. Kang esok tak baek jugak, mau satu opis kena virus demam ni kang. Haiih lagi parah...

Antara hasil kegugelan zira:
  1. Orang kata wat air teh campur ngan sikit serpihan kulit kayu manis, pastu minum. Tujuannye untuk buat badan kita panas. So, bile badan panas, selsema pun ilang. 
  2. Ade orang laen pulak kata minum air asam jawa taruk gula pasir atau gula melaka. Untuk menyejukkan badan.
  3. Tak pun rendam kembang semangkuk pastu minum air nye..nanti boleh sejukkan badan.
  4. Cara yang paling senang dan selalu orang cuba minum je air 100plus sebotol. InsyaAllah suhu badan leh jadik normal balek.

Dari Ibn Abbas r.a, Nabi s.a.w bersabda:
Sesungguhnya demam itu adalah daripada percikan api neraka, kerana itu sejukkanlah badan yang demam itu dengan air, atau dengan erti kata lain adalah dengan air zam-zam. Caranya, renjisla air pada tubuh atau berendam dalam air.

Sabda baginda lagi:
Janganlah kau mencai demam, kerana sesungguhnya ia menghapuskan kesalahan anak Adam, sebagaimana penghembus api menghapuskan karat-karat pada besi.



Kita hanya mampu merancangdan berusaha. 
Allah jua yang menentukan segalanya. 
Moge kesakitan ku ini memberi hikmah di sebaliknya.
Amin~



2 comments:

charmp Bucket said...

seriously , i just know about it, from you.. thank you.. follow me back

Ziera Ieyah said...

zira pun baru tau..heheh slalu minum yg 100plus tu je..