Followers

Meh Klik Sini Ramai-Ramai ^____^

KLIK SINI TIAP KALI SINGGAH YE!!

Friday, August 10, 2012

Ceramah bersama imam dari Gaza .

Salam.

Tadi pagi ade satu ceramah agama. Semua kakitangan wajib pegi. Mula-mula rase malas aje nak pegi, yela zira nie kalau perhimpunan camnie zira memang susah nak fokus. asyik nak berangan pastu mule la rase ngantuk. Hehe. Tah ape penyakit tah kat zira nie. Pantang orang berucap kat depan, kompem mata setat nak layu. (~_~)

Tapi, lepas aje masuk bilik meeting tu...zira tengok penceramah tu betol-betol datang dari Gaza. Dia berucap pun dalam bahasa Arab. Siap ade translator lagi taw. Tu yang uniknye. Pastu ade sorang lagi ustaz dari Somalia. Diaorang nie ade la cerita sikit-sikit tentang kepayahan hidup kat sane. Kalau nak di bandingkan dengan Malaysia, memang jauh bezanye. Kira orang kite nie da mewah sangat taw. Tapi tu pun masih ade lagi orang yang suka membazir. Tapi kejap aje ceramah pagi tadi. Kalau lame lagi cerita pasal keadaan kat sane mesti lagik best. 



Haa...yang paling kiri tu imam Gaza, pastu yang tengah pulak imam dari Somalia dan yang paling ujung yang comel lote tu orang Malaysia. Yang jadik translator pada imam Gaza tadik. Zira lupe name ustaz-ustaz ni sape. Tapi kalau tak sila yang dari Malaysia tu name dia Ustaz Muslim rasenye. Hehehe. Lupe nak catit dalam notebook tadi.

Sedey jugak bile ustaz tu cerita pasal kesusahan orang kat sane. Taching kejap (T_T) Diaorang takde kedai runcit 1Malaysia macam kat sini, klinik 1Malaysia pun takde. Nak dapat bekalan makanan pun susah. Mane ade McD, KFC bersepah macam kat sini.

Tapi ade jugak orang kata nape kite nak kena tolong orang kat sane. Sedangkan kat Malaysia nie pun banyak lagi orang yang susah. Ish3...korang nie. Penting taw kite bantu warga Palestin nie sebab mereka ini lah yang mempertahankan Masjid Al-Aqsa kat sane taw. Diaorang nie la saban hari diserang, disiksa, dipenjara dan juga dibunuh. Lagipun membela mereka-mereka yang di zalimi tu kan tanggungjawab asas kita.

So, sape-sape yang rase nak hulurkan sumbangan kat warga Palestin bolehlah hulurkan sumbangan seikhlas hati melalui:

Tabung Palestin Haluan
BIMB: 14-023-01-003429-2
Maybank: 5644 9020 8528

Kamu sekali-sekali tidak sampai kepada kebajikan (yang sempurna), sebelum kamu menafkahkan sebahagian harta yang kamu cintai. Dan apa saja yang kamu nafkahkan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya.

[ Surah Al-Imran : 92]

No comments: