Followers

Meh Klik Sini Ramai-Ramai ^____^

KLIK SINI TIAP KALI SINGGAH YE!!

Friday, June 15, 2012

Ragam Manusia : Macam-Macam Ada

Salam semua.

Dalam dunia nie macam-macam ragam manusia kita boleh jumpa. Makin bertambah usia, makin banyak orang yang akan kita jumpa dan akan makin banyak la ragam yang kita akan tau. Walaupun baru idup setahun jagung orang kata, tapi zira da nampak banyak kerenah nye manusia nie. Bukan nak kata zira nie baek sangat, tapi sekadar luahan rasa hati...

Kalau kite jumpe dengan orang yang baek, yang boleh terima kita dalam keadaan apa sekalipun tu da cukup baek. Tapi dalam dunia nie, kadang susah nak jumpe orang yang macam tu. Betol tak? Padahal mak ngan ayah ari2 pesan, carik kawan biar yang elok, jangan kawan dengan budak2 nakal. Kenapa mak kite selalu pesan macam tu? Sebabnye mak kite nak bile kite kawan dengan orang yang baek secara tak langsung kite pun akan jadik baek jugak. Yela, sebab kawan merupakan pengaruh paling besar dalam kehidupan seharian kite. Contohnya, kalau kawan kite jenis kaki surau, mesti dy akan selalu ajak kite pegi surau kan. Mungkin kali pertama dy ajak kite taknak ikut, tapi lama kelamaan mesti akan terdetik dalam hati untuk ikut dy kan. Itulah namanya lumrah...


Kadang bile kite jumpa dengan orang yang baru kite kenal, kite akan berkawan kan. Tapi tak semua hubungan tu boleh terus jadik rapat. Berkawan nie perlukan masa, keikhlasan dan persefahaman dari 2 pihak. Even da sebulan kite berkawan pun belum tentu kite boleh kenal dy 100%. Kadang baru sekali jumpe je kite da boleh ngam ngan orang tu da boleh jadik geng, tapi kadang2 da kenal lama pun langsung tak boleh kan. 

Kadang2 orang yang kita kenal sekarang belum tentu akan kekal sifatnya. Esok lusa mungkin akan berubah. Kita memang tak boleh nak agak atau halang ia dari berlaku. Tu semua kuasa Tuhan. Diri kita sendiri pun bila2 masa boleh berubah...semuanya boleh berubah. So, tepuk dada, tanya iman. Nak berubah ke arah yang lebih baek atau lebih buruk. 

Firman Allah yang bermaksud:"Sesungguhnya Allah tidak akan merubah sesuatu yang berada pada sesuatu kaum, sehingga mereka ( sendiri ) mengubah apa yang ada dalam diri mereka."                                                                                               ( Surah al-Ra’ad, ayat 11 )

2 comments:

Anonymous said...

biase la 2 ble kte brade dlm klompok2 org y rmai..skurang2 nye kte dpt pngalaman.. mrE

Ziera Ieyah said...

rajin awak komen blog sy skg kan encik buah hati. hehehe